25 maj 2011

Vad får vi till middag?

Vad kan man pigga upp sig med så här års? När våren väl har landat känns det ofta som om saker och ting alltid har en lösning. Då kan man roa sig med att plocka fram vår- och sommarkläderna som man packat undan på vind och källare. Lika förvånad blir i alla fall jag när jag ånyo konstaterar att kläder inte ska förvaras på vind eller i källare eftersom de krymper kraftigt.

Eftersom jag är kvinna fylls jag av en spirande panik (som så många andra med samma hormonuppsättning), när sommarkjolen slutar vid stussen och den ursnygga toppen jag köpte i somras, spänner för mycket. Det skulle väl vara okej om den spände på rätt ställe så att säga men tyget strax under halsen hänger visst bara lösare och lösare, samtidigt som höfterna liksom sträver uppåt mot armhålorna. Nåväl, vid sådana tillfällen tröstar jag mig själv med att jag nu "bara måste" ut och tokshoppa eftersom "jag inte har en trasa" att ta på mig. Och så gör jag det och känner att livet är rätt bra ändå.

Men, det är ännu långt till dess att vind och källare för besök i ärendet "sommarkläder" så jag lyser istället upp februari med lite god vardagsmat medan höfternas strävan upp mot armhålorna snart nått sitt mål.

Varsågoda!


Italienska fläskkotletter med tomatkross och vitlök
                               4 pers

Häll två förpackningar med krossade tomater i ett durkslag och låt tomatjucien rinna ur (du ska bara använda själva tomatkrosset)

Stek under tiden fyra benfria fläskkotletter, salta och peppra. Lägg dem åt sidan på ett fat.

Häll i tomatkrosset i stekpannan så att det tar smak av skyn från kotletterna. Häll sedan över 2 dl grädde (inte för mager grädde, då skär sig såsen). Pressa eller riv två vitlökar och blanda med tomatgrädden. Salta och peppra med lite svartpeppar och låt det puttra ett par minuter. Lägg sedan tillbaka kotletterna i stekpannan tillsammans med tomatgrädden och låt alltsammans bli genomvart.

Servera med ris och grönsallad.


Renskav med grön tagliatelle och rårörda lingon
                            4 pers

Stek två paket med renskav (eller annan viltskav). Det går bra att ta skaven direkt från frysen till stekpannan. Skaven är skuren i så tunna skivor att den fort blir brynt. Salta och peppra. Lägg över den stekta skaven i en gryta. Starta pasta koket.




Blanda i grytan:
1 burk/pkt krossade tomater
2 dl Creme fraiche
1 msk dijonsenap (fransk stark senap)
smula slutligen i en köttbuljongtärning

Låt alltsammans puttra tillsammans en stund. När pastan är färdigkokt, häll av vattnet och spola pastan snabbt i lite kallt vatten (så att den inte klibbar). Strax innan servering lägger du i lite kapris i renskavsgrytan.

Servera med rårörda lingon.



Protected by Copyscape Plagiarism Detection

1 kommentar:

  1. Renskav... ("Lapp-Simons Överraskning")... en klassiker. Ständigt återkommande på ett matbord nära mig, och det var du som introducerade mig för denna delikatess för snart trettio år sedan.

    SvaraRadera