25 maj 2011

Carin Jämtin - Koppla av med en bra film ikväll!

Det är lätt att tro att man som 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen tillika partisekreterare i Socialdemokraterna, skulle ha svårt att få tiden att räcka till. Jag är förvisso helt novis i dessa "korridorer" men jag trodde faktiskt att om man satt i kommunstyrelsen hade man ett rätt ansträngd agenda. Är man ovanpå detta dessutom partisekreterare för ett parti som slåss med sjunkande väljarsiffor, ja då borde man ha häcken full.

Men Carin Jämtin verkar vara en riktig stålkärring. Hon har tydligen fler än 24 timmar per dygn och för att slå ihjäl några av dem hinner hon klura och fnula på en massa olika saker, helgdagar till exempel.

"Du, nu kom jag på nått! Man skulle kanske vara en riktig nytänkare och göra om de svenska helgdagarna, va kul! Det tror inte jag att någon tänkt på att göra på jättelänge."

Jaa, och så sitter Carin där vid sitt köksbord och timmarna bara flyger iväg medan hon gör små anteckningar med penna och block. Kanske ritar hon en gran, kanske ritar hon en midsommarstång eller rent av ritar hon ett gravljus och en fin krans av mossa.

"Men titta så många symboler det blev, så många helgdagar", tänker hon kanske. "Men vad konstigt det blir, alla de här högtiderna känns så "svenska" på något sätt. Är inte det orättvist, så säg?!" Ja vi bor visserligen i Sverige, men ändå!! Vi kan ju inte ha en massa svenska högtider med enda förevändningen att vi bor i Sverige, det blir ju jättekonstigt!"

Ja, inte vet jag men jag har en känsla av att hennes funderingar inte går djupare än så när hon i SvD går ut och vädrar idén om att Sverige borde införa en muslimsk högtid.

Citat:

– Det var länge sedan vi tittade över det. Nästan alla våra helgdagar, förutom midsommar och första maj, är religiöst kristet betingade. Sverige är i dag ett multikulturellt samhälle, och det är verkligen värt att titta på hur man kan göra.

Slut citat

När jag läser det så kan jag inte låta bli att nästan känna lite av en moderinstikt. Människa behöver ju skyddas eftersom hon uppenbarligen inte är vid sina sinnes fulla bruk. Kära, älskade Carin, hur tänkte du nu? Nu gick väl ändå tanken direkt från magen och ut genom munnen och glömde att ta den där viktiga svängen förbi huvudet!

Det finns många länder som är multikulturella utan att för den skull göra avkall på sina högtider. USA, till exempel, skulle man ta bort Thanksgiving för att istället införa Eid al-fitr? Eller Italiens "Maria himmelsfärd"? Eller grekernas "Nej-dag"? Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Törs man sticka ut huvudet och fråga varför man inte får värna om det svenska även om man lever i ett multikulturellt samhälle? Är det svenska fult, orättvist, förkastligt? Ska vi rentav skämmas lite?

Nu kanske det i den korttänktes huvud börjar snurra funderingar som, är hon rasist? Har hon något emot muslimer? Svaret på det är ett rungande NEJ! Här hade det nu i texten passat förträffligt om jag kunnat skriva: "Jag har flera vänner som är muslimer och det är underbara människor". Dessvärre kan jag inte skriva det för jag har inga muslimska vänner och det kanske gör mig lite "fattigare", vad vet jag. Nej, jag ogillar inte muslimer, jag ogillar människor som plågar sin omgivning och än värre blir det om det gör det av religiösa skäl. Jag avskyr den muslimske mannen som med slag och sparkar plågar sin fru och sina barn. Lika mycket avskyr jag mannen från Kalmar som tror sig stor och stark varje gång att knockar sin fru framför barnen.


Om jag fick ge Carin Jämtin ett tips på hur hon kan fördriva sina lediga timmar till något bättre än att modellera om i den svenska almanackan, så är det en riktig bra och informativ film.

Detta är den sanna berättelsen om Soraya M som oskyldigt blev beskylld för äktenskapsbrott. Filmen berättar inte om en kvinnans öde kring Jesu födelse utan det hela utspelade sig 1986.

Om man orkar se denna vackra men avskyvärt brutala film till slutet, så skulle nog även en kvinna som Carin Jämtin förstå att det finns viktigare saker att klura och fnula över än att plocka bort en svensk högtid.

Carin Jämtin: Gör något viktigt istället, gör något som har betydelse som till exempel att bekämpa barn- och kvinnomisshandeln. När man sett den här filmen står det utom all tvivel att:
Det bästa en man kan göra sina barn, det är att älska deras mor!

Relevanta länkar:



Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar