25 maj 2011

Boken - Människans bästa vän?

Några gör gällande att hunden är människans bästa vän, andra att det skulle vara katten. Båda dessa djur ligger mig varmt om hjärtat och jag har dem gärna omkring mig. Men om jag bara fick välja en av "Människans bästa vän" så tror jag det skulle bli Boken. Utan mina böcker vore det riktigt trist. Vad skulle jag fylla bokhyllorna med (avskyr prydnadssaker), vart skulle jag ta vägen under BokRean och hur skulle jag orka ligga och pressa på stranden om jag inte hade en bok?

I dag har vi bytt månad och skriver 1 februari. Lite ljusare har det allt blivit och man kan skönja asfalten, åtminstone fläckvis. Men det är trots allt långt till våren och sommaren. Lite mörk och ruskigt är det trots allt och vad passar inte då bättre än en bok som låter en följa med på en hisnande resa. Kanske en resa bakåt i tiden, kanske framåt eller för den som önskar, en resa i ondskans och mörkrets värld.

Här kommer några, i mitt tycke, riktigt bra böcker att fördriva februari med:


Niceville av Katheryn Stockett

En fantastisk roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern.

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler.

Skeeter träffar den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville.


Karolinernas kvinnor av Elsi Rydsjö

Tegelstensromanen med sina dryga 1 000 sidor är kanske inget att ta med på resan.
I juni 1709, efter nederlaget vid Poltava, möts tre kvinnor som har följt sina män i fält, och som nu även får följa dem i fångenskap. De håller sedan samman under alla år, även efter hemkomsten till Skåne.

Här berättas historien om dessa kvinnor, deras män, deras barn och deras öden. Boken ger en vittomfattande och gripande skildring av livet i fångenskapen under Karl XII:s krig och av den långa och mödosamma vägen tillbaka hem till friheten.



Högt bland Saarijärvis moar, Upp trälar, Söner av ett folk 
av Väinö Linna

Den ultimata berättelsen.

Trilogin börjar i ett kärr. Torparen Jussi, en ordkarg och enveten urfinne och hans kärr.  Kärret är egentligen den enda tillgången Jussi har. Och ur denna brist på egendom växer också klassamhället fram, likaså motsättningarna mellan de som har och de som bara har ett kärr till sitt förfogande.

Det är torparen med mössan i handen och det är kyrkoherden och godsägaren på andra sidan.Utifrån detta förnedrande och orättvisa förhållande växer motsättningarna fram vilka sedermera utmynnar i det finska inbördeskrigets fasor. Till slut vinner Mannerheim och de vita. 






Bra länkar:
pslinden - Ett välsorterat antikvariat
Biblioteket.se - Öppettider för alla bibliotek i Stockholm








Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar