25 maj 2011

I sommar får mina skinkor se solen!

Många är det som blivit mer eller mindre upprörda över artikeln ""50-åringar ska inte ha bikini" som Aftonbladet publicerade den 16 maj i år. Den före detta kvällstidningen som numer mest liknar Damernas Värld eller Se och Hör, vet hur man gör för att sälja lösnummer och få igång debatten.

2 000 kvinnor i åldern 18 - 65 år fick svara på frågor om vad som passar sig i klädväg för olika åldrar. Undersökningen visade på ett "skrämmande" resultat, bland annat att kvinnor som fyllt 50 år inte ska använda bikini på stranden. Den absoluta smärtgränsen för en bikiniklädd tant är 47 år enligt undersökningen. Baddräkten kan du få behålla till dess du är 61 år sedan är det slut även på den strandstassen.

Då kan man ju inte låta bli att stillsamt fundera över hur PRO-resorna i sommar ska organiseras. Är det slut på solandet för alla över 61 eller kommer våra stränder i sommar att översvämmas av nakna solbadande damer där ålder satt sina spår, både runt midja, byst och stuss eftersom de inte bara passerat bikini åldern utan faktiskt passerat allt i klädväg enligt undersökningen.

Nyfiket (hör och häpna, även en 50-plusare kan har nyfikenheten i behåll) måste jag läsa undersökningen och går nästan direkt till den faktaruta som varje journalist vet är så viktig för att visa att deras text är vetenskapligt underbyggd. Jag låter pekfingret löpa över texten i faktarutan och förstår inom loppet av  2 ½ sekund att jag är helt fel, jag är totalfel!


  1. Bikini, 47 år. Shit, jag är helt fel ute. Äger tre bikinis trots att jag fyllt 50 år för ett par år sedan.
     
  2. Kortkort, 35 år. OK, det här är en definitionsfråga. Hur kort pratar vi? Hur långt är ett snöre liksom? Mina kjolar slutar ovanför knäna, är det kort eller är det långt?
     
  3. Tubtopp, 33 år. Här är jag rätt ute! Använder inte tubtoppar Detta inte på grund av min höga ålder utan för att jag är mor till fyra underbara ungar och spåren efter deras första månaders näringsintag har för länge sedan satte stopp för alla typer av toppar som inte går ihop med en BH.
     
  4. Stilettklackar, 51 år. Här är jag tveksam. Vad menas med stilett? Är det höjden på klacken eller själva utformningen? Kanske är jag till hälften fel i det sammanhanget.
     
  5. Navelpiercing, 35 år. Naveln har jag i behåll, utan extra håligheter.
     
  6. Knee high boots, 47 år. Näää, här har jag tydligen fattat att jag är lastgammal.
     
  7. Gympadojjor, 44 år. Är så in i h-vete fel här!! Orkar inte ens räkna hur många gympaskor jag har. Tror man gjort en tankevurpa här. De som har svarat på den frågan har aldrig hört talas om liktornar och frostknölar. Ju äldre man blir, ju bättre är det med gympaskor där allsköns kroppsutväxter får plats.
     
  8. Läderbyxor, 34 år. Förstår ingenting! Trodde det var själva plagget som man åldersindelat, inte materialet?!
     
  9. Leggings, 45 år. Åhh, denna ljuvliga uppfinning. I ett par leggings och en lång storskjorta kan magen leva fritt hela dagen, till och med efter lunch utan att någon tar anstöt.
     
  10. Ugg (stövlar), 45 år. Det är jag nog för gammal för eftersom jag inte vet vad det är. Dock är jag säker på att bästa väninnan S kan ge mig en förklaring. Hon kan alla märkliga ord.
     
  11. Baddräkt, 61 år. Äger ingen men om man ska tro undersökningen skulle jag behövt skaffat en för flera år sedan.
     
  12. Genomskinlig chiffongblus, 40 år. Fel av mig igen!! Sådana har jag fler än jag kan räkna.
     
  13. Långt hår, 53 år. OK, jag har ett år på mig innan jag måste klippa det kort. Är det från 53 man ska börja gå till frissan varje tisdag och "lägga håret"? Huvva!!
     
  14. Hästsvans, 51 år. Jaha ja, se där. Den skulle jag alltså också ha slutat med.

Men så läser man då vidare vad denna undersökning har att berätta om kvinnor över 11 år. Man undrar; Vilka svenska moderna kvinnor håller på med sådant trams? Och så ser man plötsligt att undersökningen är gjord i England. Det är brittiska kvinnor som står för resultatet!!

Phuu, det var väl ändå för skönt! Då förstår man ju bättre detta med bikinis och baddräkter. Dessa kvinnor har förstås ingen aning om vad man ska använda dessa klädesplagg till. I England regnar det ju "cats and dogs", det fick man ju lära sig på engelskalektionerna redan som 10-åring. Jo det är sant, visst händer det att solen lyser även i England, förra året var det visst på en torsdag!

Nää, vet ni vad! Eftersom jag är för gammal för bikini och inte äger någon baddräkt kommer jag i sommar att låta mina skinkor få träffas av solstrålarna, skinkor som inte sett solen sedan 1961. Va glada de ska bli! Jag ska ligga i solen som Gud skapat mig och när jag blivit tillräckligt varm går jag ned för badstegen och låter hela kroppen omslutas av det sammetslena vattnet. Och skulle någon då ta anstöt kan jag ju bara hänvisa till de engelska kvinnorna och deras alldeles fantastiska undersökning som nu gjort min nakenhet legal.

Avslutar med ett par andra kvinnor som nått den aktningsvärda åldern att de i sommar tvingas sola nakna.

Cher - 64 år
Susan Sarandon - 64 år


Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar