9 augusti 2011

Har du vad som krävs för att klara kräftskivans frågesport?

Nu är vi många som förbrukat det mesta av semestern och är tillbaka på jobbet. Det behöver i och för sig inte betyda att man hänger läpp för det. Det finns kanske de som strukit dag för dag i almanackan under semestern bara för att rent visuellt kunna få en överblick över hur arbetsdagarna kommer allt närmare och känt en enorm tillfredsställelse när samtliga semesterdagar blivit överstrukna.

Det vore en överdrift att säga att jag "hänger läpp" över att vara tillbaka vid skrivbordet på banken. Men jag kan ärligt erkänna att jag kanske inte direkt tog "hoppla-steg" på väg till kontoret. Nu är jag i och för sig ganska lyckligt lottad då jag har arbetsuppgifter som något sånär går ihop med en av mina stora intressen, nämligen det att skriva. Ett annat intresse jag har är att prata men eftersom jag sitter i ett kontorslandskap får jag inte helt utlopp för den "böjelsen" utan det får jag helt enkelt göra när jag kommer hem. Nu är det dock så att inte alla i min familj delar just prat-intresset så därför blir det mest småprat på hemmaplan. Det tar jag dock igen genom att ständigt prata i sömnen, någonstans måste man ju få utlopp för sina "lustar".

Nää, för att jag ska ta "hoppla-steg" till jobbet varje dag krävs något helt annat. En intressant utgrävning någonstans i Afrika eller kanske fyra inbokade pass som historieguide på något gammalt slott eller så.

Vad kan man då hitta på framöver för att ha något att se fram emot? För att det ska vara ett rimlig "se-fram-emot-evenemang" så får man ju inte lägga ribban för högt. Jag har ingen inbokad Afrikaresa där jag erbjudits att vara med vid utgrävningarna av några vansinnigt intressanta lämningar, inte heller har man från Kalmar Slott hört av sig för att be mig under hösten vara gästguide på detta fantastiska slott.

När jag lite smådeppigt satt och försökte klämma fram något "se-fram-emot-evenemang" ringer det plötsligt på telefonen. Härligt! tänkte jag, nu får jag prata!! På en "linje" med irriterande många radioskuggor hör jag i stacato en mansröst säga "Hallå! Hallå, hör du mig? Vi har lite dålig mottagning här så jag ska fatta mig kort!

"Jaha, typiskt! tänkte jag, jag som kände för att prata lite. Snabbt som blixten drar en tanke genom huvudet, hur kort kan man fatta sig? Det måste ju vara något relativt, jag menar, en kvinna som säger att hon ska fatta sig kort menar att vi har bara har 30 minuter på oss för det här samtalet. Nu var det en man som ringt upp, hur kort kan han fatta sig? Jag menar, hur långt är ett snöre?!

Det var grannen som ringde, en granne som fortfarande var kvar på sitt landställe någonstans där ett ordentligt utbyggt mobilnät ännu inte är ett krav från de bofasta.

- Vi ville bara vara ute lite i god tid för att boka in en kräftskiva, vi blir några stycken, tyder jag grannens ord till där bara varannan stavelse tränger igenom. Passar det er?

- Aboslut, jättekul! svarar jag förstås utan att ha kollat av datumet med resten av familjen. Det blir kanon! Ska vi ta med oss något?

- Neej, det behöver ni inte, eller jo förresten, kan du knåpa ihop någon frågesport eller så som vi kan köra på kvällen? Inte för svåra bara, vi tänkte köra den efter kräftorna och nubbarna men innan desserten. Du vet, folk måste ju åtminstone ha en chans att klara av det. Och så bryts samtalet.



OK, det verkar som jag har fått i uppgift att knåpa ihop någon form av frågesport, något som folket i grannskapet kan klara av hjälpligt efter ett par, tre "helan-går".

Ha, ha.... En kräftskiva!! Ett precis lagom "se-fram-emot-evenemang"!

Sagt och gjort! Fram med papper och penna. Efter en stunds knep och knåp kom jag fram till två frågelekar och nu skulle jag behöva testa dem på er. Håller de tror ni?


"Stora namntestet"
Nedan hittar du ett antal frågor. Svaret på varje fråga är ett förnamn. Frågorna är ställda så att du vet om jag  frågar efter ett kvinno- eller mansnamn.

  1. Kan han stort förtroende?
  2. Är hans arm fäst vid?
  3. Tar han till sin mineralsamling?
  4. Behöver hon för att fästa båten?
  5. Tycker kanske hon att kattungar är?
  6. Tycker han att ett riktig man ska vara?
  7. Där kan han ankra sin båt?
  8. Tycker kanske hon att hennes saker är?
  9. Kan han slå på ett rep?
  10. Sällskapsspelet hon gillar att spela?
  11. Vill hon göra vid å-kanten?
  12. Äter han till frukost?
  13. Tycker hon att fåren är?
  14. Bär han när det är kallt?
  15. Spelar hon i orkestern?
  16. Antal när hon är utan?
  17. Där han vill leva sätter han ett sådant?
"Stora fågeltestet"

Här söker jag namn på fåglar. Ordet kan alltså skrivas om till ett fågelnamn.
  1. Uppsluppna
  2. Lövad Mårten
  3. Vättern Runt
  4. Nybörjare
  5. Spets i kaffet
  6. Kommunistisk låsanordning
  7. "Snorbuse"
  8. Sädesmoped
  9. Moderatryggsäck

Var det knepigt eller gick det som på räls? Törs du dela med dig av dina absoluta briljanta lösningar eller avstår du för att detta helt enkelt var en överkurs? Den orädde kan lämna sitt resultat i fältet för kommentarer nedan.



Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar