18 juni 2011

Har du tiden - har jag boktipsen!

Sommaren har gjort sitt intåg och snart börjar välförtjänta ledigheter för de flesta av oss.

Moster Ruth i Nyköping får kanske ett besök liksom Kolmården och Gröna Lund. Kanske väntar ett par veckors renovering av torpen i Alingsås. Och några tar kanske det säkra för det osäkra och spenderar en vecka eller två på andra breddgrader.

Själv tänkte jag inleda de första två semesterveckorna med lite segling. Ser helst att det blir lagom starka vindar, sol och havsglitter. Jag vill ha lugn och ro men kommer självklart att godkänna ljudet från måsar och tärnor. Det är nu jag ska få tid att ägna mig åt riktigt bra läsning. Nu ska jag botanisera i bokhyllan och se vad jag kan hitta av hösten och vinterns bokinköp.

Tänkte jag skulle bjuda på några lästips, inga nyutkomna böcker (de ska jag läsa i sommar) men väl böcker som står sig genom åren. Flera har frågat mig om tips på bra deckare och dessvärre kan jag inte vara behjälplig i den frågan eftersom jag inte läser deckare, aldrig någonsin.

Har du en "stund över" under semestern, hitta en lugn plats, ta en bok och låt dig bjudas på en fantastisk resa.  

Varsågoda!



Som stenarna på flodens botten av Ursula Hegi


I den här mäktiga episka romanen skildras livet i den lilla staden Burgdorf vid Rhen från 1915 till 1952.


Trudi Montag står i romanens centrum och hon spelar också betraktarens och krönikörens roll. Hon är dvärg och hennes utanförskap skärper hennes iakttagelseförmåga. Nazismens frammarsch och andra världskriget krossar idyllen i Burgdorf. Trudi Montag och hennes far gömmer judiska flyktingar i källaren, men Gestapo är dem på spåren.


Mitt under de värsta krigsåren får Trudi också uppleva kärleken tillsammans med en man som får henne att inse att hon är älskad för sin egen skull.


Hon rörde vid mitt hjärta av Kenneth Good


Det här är den sanna historien om den amerikanska antropologen Kenneth Good, som beger sig djupt in i Amazonas för att studera det isolerade Yano-mamo-folket som lever på stenåldersnivå.


Yabo-mamo-folket har rykte om sig att föra ett vilt, aggressivt och krigiskt liv, enligt forskarna beroende på att de får i sig alltför mycket protein och använder hallucinogena droger.


Kennet Good finner ett folk som inte är mer vildsinta än andra och att dessa "stenåldersmänniskor" är anmärkningsvärt avancerade vad gäller sociala beteenden. Här finner han också sitt livs kärlek. 


Den andra systern Boleyn av Philippa Gregory


Mary Boleyn är bara 14 år när hon blir Henrik VIII:s älskarinna. Hennes familj intrigerar för att få makt och tvingar henne till kungens säng, och snart dras hon in i en farligt och falsk värld.


Hovet skimrar av prakt och rikedomar men under ytan utkämpas dödliga intriger. Henrik VIII:s favoriter får adelstitlar, rikedomar och herresäten och de som faller i onåd döms till döden.


När kungens intresse svalnar tvingas Mary stiga åt sidan och se på när systern Anne tar över hennes plats.




Guds barmhärtighet, Sista rompan och Skraplotter (Vargaskinnet)
En trilogi av Kerstin Ekman



Vårvintern 1916 kommer barnmorskan Hillevi Klarin med sin hygien och sin välvilja till fjällbyn Svartvattnet i Jämtland.


Hon möter en hård värld där kvinnor och barn far illa. En liten lappflicka, Risten, blir hennes fosterbarn. Risten är den som minns i den här berättelsen.








Kriget gestaltar om livet för människorna i Svartvattnet. I del två är Hillevi Halvarssons dotter Myrten vuxen. När hon ger sig iväg till Stockholm tar hon med sig en hemlighet som inte ens Kristin, hennes älskade fostersyster, vet om.


Också Elis, konstnären, finns kvar i berättelsen; han lever nu i Sverige med sin hemlighet - om vem han är och var han kommer ifrån.


Denna afton i skymningen satt Elias och jag i mitt kök med varsin kopp kaffe. Det var så tyst. Då hörde vi en bil stanna utanför.

- Dä ä en präst, sa jag.
- Å fan, sa Elias. 
Vi trodde nya prästen var ute och hälsade på de äldre som vi kallas. Hon knacka på. Inte så värst försynt.

- Dom ä som dammsugaragenter, sa Elias. Få dom in foten så ha du dom här. Bju'na inte på kaffe.

Jag sa att jag gatt gå och öppna i alla fall.




Huset med den blinda glasverandan, Det stumma rummet och Hudlös himmel 
En trilogi av Herbjørg Wassmo 


TYSKUNGE! TYSKUNGE!
Hånorden från de andra barnen förföljer Tora. Hennes far var en av dessa soldater som ockuperade Norge under kriget och sedan försvann. Hennes mor vill inte tala om det men Tora vet ändå.

Tora lever med skammen och hon står ut med fattigdomen. Värre är det med Farligheten. Den kommer smygande på kvällarna när hennes mor arbetar på fiskfabriken. Då är hon ensam med den berusade styvfadern Henrik och kan inte värja sig för hans håriga händer och tungakropp.




Det som gör livet uthärdligt för Tora är hennes drömmar. Hon lever av fantasins utopiska kraft. Det svartaste mörker kan inte utestänga ljuset för henne. Det finns också ömhet, glädje och kärlek i livet, det får Tora uppleva. Och det finns en väg ut och bort från Farligheten. Till Friheten.









Sista delen handlar om Toras nedkomst med ett dödfött barn och hennes omätliga lidande för att dölja skammen. Hon får hjälp av sin moster Rakel, men mostern har cancer och till sist står Tora ensam med sitt lidande. Hon har dock av Rakel lärt sig konsten att överleva.










Relevanta länkar:



Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar