8 juni 2011

Sergels Torg "hoar hela natten"

Jag tycker att jag är privilegierad som får arbeta mitt i stan. Där finns ett stort antal restauranger (om man nu ratar personalmatsalarna), promenadstråk kring Kungsträdgården och inte minst en uppsjö av butiker. Det sistnämnda är en fantastisk tillgång i slutet av varje månad då arbetsgivaren varit generös nog att fylla på lönekontot, inte med särskilt mycket, men ändå så pass att butikerna kring Hamngatan får ett besök av mig. Här finns NK (om man vill lyxa), HM (om man vill snåla) och sedan finns där en mängd andra mitt-i-emellan-butiker om man vill vara lagom svensk.

Nu när solen och värmen har återvänt till våra breddgrader är det en självklarhet att med latten i högerhanden ta en svängom på stan när det är dags för lunchrast. Latten är särskilt viktig! Det är kännetecknet i Stockholm på att man är någon, det vill säga, jag har min arbetsplats mitt i smeten, jag måste ta en "springkaffe" eftersom jag är så "viktig" och jag måste röra mig snabbt och smidigt för jag är väntad till något superviktigt möte som man inte kan börja förrän jag är tillbaka (med största sannolikhet är det jag själv som ska leda mötet). Ja, allt det där är ju en sanning med modifikation men det vet ju inte flanörerna från Känckebröhult som är på besök i huvudstaden.

Men så plötsligt förändras stadsbilden varje år i början av juni. Det är mer folk i rörelse, mer trafik och ett öronbedövande discodunk. Man har svårt att glida snyggt mellan flanörerna och samtidigt balansera latten utan att spilla. Trafiken har ökat och ljudnivån som vanligtvis är hög har nu nått ett nivå som får en att blicka uppåt i skyn för att se om flygvapnet har en spontanuppvisning av JAS-plan. Nää, plötsligt hoppar man över rundan i Kungsan, man vill in på kontoret så fort som möjligt! Väl inne på kontoret är man lite uppjagad, stampar takten med fötterna och utan att förstå varför nynnar man plötsligt på Gyllene Tiders "Flickorna på TV 2".

Sen slår det en plötsligt, man lägger ihop 2 + 2 och får STUDENTER!!! Studenter, studenter och studenter!! Nu har det börjat!

Den första veckan tycker man att det är lite mysigt, ja rent av lite glädjespridande. Man ler lite och tjejerna som dekorerat lastbilens långsidor med "Vi har kroppar utan snoppar". Det känns fyndigt på något vis. Men vilken utbildning är det de just avslutat? Ja jag menar om man saknar snopp när man gått tjejernas program i tre år, vad har man då utbildat sig till? Är det inte en utbildning som killar väljer, eller om de gör det, blir de av med snopparna då?

Jaa, sådana saker fnular man lite på den första "studentveckan" medan man sitter där på mötet och tittar på grafer i olika färger.

Flak efter flak passerar under de närmaste veckorna. Kring den 20 juni är man så utled på dessa lastbilsflak med fulla ungdomar, både de utan snoppar och de med snoppar. Man skiter i vilket, liksom! "Flickorna på TV 2" och "Hoa hela natten" är man så urless på att när man hör låtarna vill man bara skrika "JA, JA, jag vet för bövelen!!! Jag menar, ungarna på flaken var ju inte en födda när Per Gessle och Rosa Körberg med sönderblekt hår hade megahitar med de här låtarna! Kan de inte komma med något nytt, undrar man.

Jaa, och så sitter man där som superviktig banktjänsteman och blir störd när man ska tyda den 53 sidor långa superviktiga PowerPoint presentationen man precis fått från en ännu viktigare kollega. Irritationen växer sig stark. Det är varmt på kontoret, varmt i mötesrummen och varför är inte den förbannade kopiatorn lagad, den har ju för h-vete varit trasig i flera dagar!! Man ger kopiatorn en välriktad spark och kutar in till avdelningens assistent som man vet är en klippa och som genom ett under kommer att vifta med sitt trollspö så att kopiatorn "spyr ut" alla de dokument som under de senaste dagarna legat på kö för att skrivas ut. Men istället för ett Abra Kadabra möts man av en lika studenttrött kollega vars enda svar på ens kopiatorfråga är ett lullande "Jag ska hoa hela natten, hoa hela dan".

Åhh Gud, om man ändå fick lite svalka, men inte ens det går att få. Man kan inte ens under lunchpromenaden tjuvdoppa tårna vid obelisken vid Sergels Torgs om man nu fått för sig att vara lite ungdomligt crazy. Även den har de tagit över! De är som kaniner, de finns överallt över hela stan!

Men ungdomarna måste ju få fira studenten, tänker kanske den som arbetar i Kista. Jaa, det tycker jag också men kan de inte göra det i Knäckebröhult istället? Jag menar, vad händer i Knäckebröhult i början av juni? Kan det hända något värre än att det i lokaltidningen står med feta rubriker att "Olssons ena kviga på torsdagskvällen tog sig in till tjurarna"? Knäckebröhult skulle nog må bra av lite "Hoa hela natten" och Flickorna på TV 2". Kanske var inte de några megahits 1980 utan de kanske rent av får uppleva en renässans? Då skulle kanske till och med Olssons kviga av pur förskräckelse stanna på rätt sida av stängslet när flaken drog förbi?

Ja, ja, snart är det den 20 juni och det enda som minner om de gångna veckornas flakmusik är den envetna tinnitus-tonen som stannar kvar i öronen fram till mitten av september. Sen blir det lungt igen..... ända till nästa månadsskifte maj/juni när allt börjar om igen. På nytt finner man sig stå där och le mot det första flaken som drar förbi, man kanske till och med vinkar tillbaka till de överförfriskade 20-åringarna och har man helt tappat kontrollen, ja då sjunger man kanske rent av med i den gamla godingen "Jag ska hoa hela natten". Men dit är det långt, mycket långt.


Protected by Copyscape Plagiarism Detection

2 kommentarer:

  1. Nu ska jag låta som en gammal surkärring, gammal stämmer iaf in och surkärring tycker säkert någon annan passar in:
    - Har det inte blivit liiite överdrivet med alla dessa flak..till stan..bada fontän... aspackade.... och för att inte tala om det senaste - att de kastar ölburkar på de bilar som vackert få köar i timmar för dessa studenters skull. Vad kan det trafikkaos som skapas få för konsekvenser...vad kostar det..ett försenat bud...och så vidare.Det kan ju inte vara meningen att folk inte ska kunna ta bilen till stan under juni månad.

    Kan ingen fyndig student skapa en ny trend att alla åker till en och samma plats utanför tullarna och gratulerar varandra för sig själva och inför de som vill titta på.

    Vad skönt, då fick jag det sagt. Det här har jag ruvat på ett par veckor.

    SvaraRadera
  2. Härlig Husan!! Nu är vi två.

    SvaraRadera