12 juni 2012

Svenska häckar, jo man tackar!

Tänkte bryta invanda mönster genom att placera bakdelen i soffan och se något på TV för omväxlings skull. TV:n är i och för sig upptagen av tonåringen som har en simultanförmåga som närmast kan beskrivas som en gigantisk växt i full blom. Samtidigt som han lyssnar till någon form av hårdrock i hörlurarna, utstöter han med inlevelse små gutturala läten som inte betyder någonting, i alla fall inte på svenska vad jag vet. Så ser jag, han spelar någon typ av PC-spel där dessa språklösa ljud antagligen hör ihop med den i 3D groteska figuren som far som ett skållat troll över bildskärmen. OK, då kan jag ju lugnt byta kanal på TV:n så att jag slipper se sporten som tydligen pågår just nu.

Lite ovant knäpper jag på fjärrkontrollens knappar. Men varför händer det inget när jag byter kanal? Jag vill inte se sporten, jag vill se något annat, nästan vad som helst bara det inte är sport. Men va fa... måste man ta i för kung och fosterland bara för att byta kanal? Men om jag provar och trycker på en 5 kanske 6 knappar samtidigt, funkar det då? Nä, icke det är fortfarande sport som visas.

- Hallå, du där med hörlurarna! Varför går det inte att byta kanal med fjärrkontrollen?

Jag blänger lite uppfordrande på tonåringen men möts bara av en kaskad av ordlösa läten.

- Hallå?!! Haaallåååå!

Inget svar. Så börjar jag bli smått orolig över hur en människa kan låta på det där sättet. Är han helt förryckt? Eller är han rent av besatt? För ett ögonblick far en sekvens från filmen Excorsisten genom huvudet på mig. "Gud, hjälp vad gör jag om han börjar snurra på huvudet?!!" Men så slår det mig plötsligt, han mår kanske illa. Plötsligt känner jag att jag nog mår rätt illa själv. Det räcker med att se ordet "kräks" skrivet på en lapp för att jag ska falla ihop i århundradets vinterkräksjuka, oavsett årstid.

- Hallå, mår du illa? Du tänker väl inte kräkas i soffan? Haalllååå!

- Va? Tonåringen drar av sig hörlurarna och glor oförstående mot mitt håll.

- Ja men skynda dig till toaletten, du får inte kräkas i soffan, nästan skriker jag.

- Vad då spy?! Jag ska inte spy, vad snackar du om?

- Jamen det lät som om du skulle kräkas, mår du illa?

Tonåringen "svarar" genom att himla med ögonen. "Nä, han mår nog inte illa, han är nog besatt ändå" hinner jag tänka innan jag drar mig till minnes att jag behövde hjälp med fjärrkontrollen.

- Du, varför kan jag inte byta kanal, det har liksom fastnat här på sportkanalen? Kan du hjälpa mig?

Jag låter fingrarna spela över fjärrkontrollen bara för att tydliggöra knapparnas låsta läge.

- Ja men du byter ju kanal, menar tonåringen. Ser du inte?

- Nä, den byter väl inte, det är ju fotboll hela tiden.

- Jamen det är ju EM i fotboll, förklarar tonåringen. Då är det sport på ALLA kanaler.

Så kränger han på sig hörlurarna igen och återgår till ljuden som ger mig så tydliga associationer till kräksjuka.

Suck och stön! EM-fotboll, hur kunde jag glömma?! Gud så tråkigt, jag ser hellre på Helgmålsringning än slösar bort dyrbar tid på fotboll. Jamen det händer ju liksom ingenting. Ett gäng grabbar som springer runt och sparkar på en boll och som ser lika förvånade ut varje gång den rullar iväg åt fel håll. De blir liksom besvikna över att den rullar iväg för dem, trots att den uppenbarligen är rund.

Men så drar jag mig till minnes att jag låtit mig övertalas att delta i något slags tips runt hela den här EM-historien. Det är några entusiastiska kollegor på jobbet som ordnat med tips om vem som vinner, vem som blir skyttekung och vem som blir utvisad först. Jag kan verkligen ingenting om fotboll, så varför lät jag mig övertalas till att delta i det här tipset?

Det hela började med att kollega M kom rusande och tjoade: "Nisse, (kollegas namn på undertecknad) va är detta? Du har inte lämnat in något fotbollstips, ska du inte vara med? Alla andra är ju med! Det är sista dagen idag för att lämna in tipset.

Vagt drar jag mig till minnes att jag sett något frejdigt mejl i stil med:

"Hej alla glada! Nu sparkar vi igång EM-tipset. Fyll i bifogad bilaga och lämna till undertecknad senast på tisdag."

Jag öppnade faktiskt den där bilagan men blev alldeles snurrig av allt som skulle fyllas i. Varenda match under hela EM skulle prickas in med antal mål. Hur i herrans namn skulle jag kunna veta hur matchen mellan Holland och Danmark skulle sluta? Och varför skulle jag över huvudtaget bry mig om slikt? Nä, det där mejlet stängdes och flyttades med blixtens hastighet till katalogen "Borttaget".

Men nu stod kollega M där och såg så förväntansfull ut. Usch, då skämdes jag lite för att jag kastat mejlet. Tänk om han blir sårad över min absoluta avsaknad av intresse för matchen mellan Holland och Danmark. Nä, jag får helt enkelt spela med i fotbollssnacket.

- Alltså, jag är inte helt klar över hur jag ska tippa, ljög jag utan att skämmas det minsta.

- Det är inte helt lätt, tycker jag. Jag känner mig lite osäker på om formen har infunnit sig hos lagen, du vet.

- Men strunt i det. Skriv bara ned vad du tror. Det går snabbt. Kollega M ler samtidigt som han trummar lite lätt med fingrarna.

"Men gud va ska jag säga, han står ju här och väntar på att jag ska skriva något. Här gäller det att hålla masken och låtsas som jag vet exakt vad jag pratar om. Så säger jag:

-  Du Brynäs verkar ju vara i toppform. Jag tror de tar hem alltsammans! Ja, jag är rätt säker på det. Jag tippar att Brynäs vinner!

Så ser jag hur kollega M:s leende liksom stelnar och övergår från glädje till direkt avsmak. Ja han ser närmast ut att må illa. (Usch, känner inte jag mig aningen illamående också?)

- Brynäs?! Kollega M bleknar och får nästa hålla sig i bokhyllan för att inte ramla ihop.
- Brynäs?! Men va f... Nisse, Brynäs, menar du allvar?!

Under bråkdelen av en sekund inser jag att jag blottat min okunskap och troligen valt det lag som är ligger i botten när det gäller EM-formen.

- Hahahaha, jag skojade med dig, säger jag och ser hur en våg av lättnad far över kollega M:s ansikte.
- Brynäs, gick du på den lätta? Det vet ju vilken unge som helst att de är totalt kassa, utspelade, rent av utdömda. Nä, allvarligt talat... Häcken är mitt tips. Häcken kommer sopa banan med Japan.

Tystnaden som följer är så kompakt att jag nästan får svårt att andas. Vi tittar på varandra och jag undrar på  nytt om jag valt fel lag. Är Häcken också i dålig form?

- Nä, vet du vad Nisse, kollega M bryter tystnaden samtidigt som han lite lätt slår handflatan i bordet, du ska få en random av mig. Du behöver inte tippa någonting, jag gör ett slumpmässigt tips åt dig. Luta dig tillbaka bara och fortsätt med det du höll på med. Oroa dig inte!

En stund senare sitter jag med en tipslapp i handen där jag inte kan hitta vare sig Brynäs eller Häcken, hur mycket jag än letar.

"Hmm... va de SÅ dåliga att de inte ens fick vara med? Stackarna, lite taskigt om dem tycker jag nog allt att det är." Men så funderar jag vidare. Om man ger ett fotbollslag namnet "Häcken" kan man ju inte ha alla korvarna på grillen, det är ju uppenbart för var och en. "Häcken", kan aldrig vara en kvinna som namngett det laget.

Ja, så gick det till när jag fick min tipslapp, full med en massa fullständigt obegripliga namn. Men nu har jag ju ändå en tipsrad. Kanske skulle man försöka intressera sig för det som ändå går på alla TV-kanaler? Jag vill ju ogärna göra kollega M besviken genom att inte ens se åt det fina tipset han gjort bara för min skull. Så slår jag ändå ett öga på de som springer runt på gräsmattan, de som blir både besvikna och lite arga emellanåt över att bollen hela tiden rullar i från dem. "Häcken", tänker jag igen. Hmmm.... man kan ju kolla in spelarnas häckar, DET är ju kul!

Så plötsligt sparkar en svensk gulklädd spelare in bollen i mål.

- JAAAAAA!!!!, skriker jag allt jag kan för det har jag noterat att man ska när det blir mål.
- JAAAAA, DÄR SATT DEN!!!!

Det suckas lite omkring mig.

- Vad är det med er? Varför blir ni inte glada när det blir mål?

- Ja, det kan ju finnas olika anledningar till det, menar resten av familjen.

- En av dem skulle kunna var att den gulklädda spelaren är från Ukraina och som svensk hade vi kanske hellre sett att det var någon representant från Sverige som satte det där målet.

Jaha, så sitter jag där med skammen igen! Nä, jag ska nog inte engagera mig i EM trots allt. Eller ja, det skulle vara för "Häckarna" då. Små runda vältränade stjärtar... tja... varför inte?



Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar