13 april 2013

Gäster i helgen? Ett middagstips

Någonstans i mitt medvetande lever fortfarande bilden av den 48 kilo "tunga" tjejen jag var för några år sedan. När jag ska köpa mig något i klädväg, ni vet det där som man bara "måste" ha, händer det att jag fortfarande av ren vana, utan att först prova, grabbar tag i något i storlek 34. Jag menar, det är min storlek på kläder och det har det varit sedan 1975. Sakta börjar det dock tränga in att det runnit lite vatten under broarna de senaste åren och att storlek 34 nu är ett minne blott. Fast vid närmare eftertanke, är det verkligen vatten som runnit under broarna? Ska jag tro spegelbilden (och jag antar att den talar sant) är det nog snarare smågodis, feta såser, goda viner och massor av pasta och alltsammans har fastnat på min kropp.

Begav mig upp på vinden och plockade fram lite vår- och sommarkläder härom dagen. Det är lika spännande varje gång att få bli överraskad över vad som finns i lådorna eftersom mitt minne uppenbarligen krymper i samma takt som mina kilon ökar.

"Nämen åh, den här skjortan hade jag glömt! Men va f-n?! Jag får ju knappt i armarna! Gud vilken dålig kvalitet!"

Men skam den som ger sig! Den SKA på! Ja, och så lyckas jag få i armarna i skjortan och känner för en sekund något som närmast kan beskrivas som skadeglädje.

"Trodde du inte va?!" säger jag och inser att jag talar till ett klädesplagg. "Jodå, här ser du en som inte har fått gäddhäng!"

 Men så kommer momentet när knapparna ska knäppas och det blir nådastöten. Knapparna hotar med att skjuta iväg likt patroner från en kulspruta. Hinner tänka helt snabbt att det skulle funka om jag håller andan. Men ganska snart inser jag att det skulle se jättekonstigt ut på jobbet om jag högröd i ansiktet gick omkring och höll andan. Troligtvis skulle jag dessutom dö på kuppen.

Nä fy och usch. Det är bara att inse att med åldern kommer extra kilon som ett brev på posten, ett brev lika upphetsande som kom det från kronofogden med hot om avhysning. Nej, lika bra att ge upp och trösta sig med en riktigt god middag.

Varsågoda!

Foto: ica.se
Förrätt
Italiensk rödbetssallad med tryffelkräm - 6 port
Koka 4 - 6 rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten med skalet kvar. Häll av och gnid av skalet under rinnande kallt vatten. Skär rödbetorna i klyftor.

Rör ihop 2 dl smetana eller créme fraiche, 2 msk olivolja med tryffelarom och 2 msk honung. Krydda med salt och peppar. Servera krämen till rödbetorna. Garnera med timjan.

Dryck: Vitt, halvtorrt vin, exempelvis Kloster Eberbach. Ölalternativ: Paulaner.


Foto: ica.se
Huvudrätt
Svart rosmarindoftande kyckling i ugn - 4 pers
Blanda 5 dl fin olivolja med 1-2 dl soya i en ugnssäker form. Skala och dela 4 - 5 rödlökar. Skala och dela 2-3 citroner. Skala och skiva 3-5 vitlöksklyftor. Riv en större kruka med färsk rosmarin. Lägg i alltsammans i olja- och soyablandningen och blanda. Krydda med citronpeppar.

Sist delas kycklingfiléer i 3 delar (räkna en filé/pers) och läggs i formen och blandas väl. In med alltsammans i en 175 grader varm ugn i cirka 30 - 40 minuter.

Dryck: Vitt fylligt vin, exempelvis Caveau des Jacobins. Rött, kryddigt, exempelvis Campolieti. Ölalternativ: Kaltenberg Oktoberfest.


Foto: ica.se
Dessert
Hallonmousse med Lemoncurd - 1 glas
Grovhacka 1-2 Digestivekex. Lägg hälften av krosset i botten på ett högt dessertglas. Klicka över lite Lemoncurd. Lägg sedan i resten av krosset, avsluta med ytterligare lite Lemoncurd.

Fyll glaset med hallonkvarg, toppa med färska hallon och björnbär.

Dryck: Sött dessertvin, exempelvis Villa del Cigliano






Protected by Copyscape Plagiarism Detection

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar